23 jaar project-manager bij Artica

die goede oude huidige tijd

Door Odette Wubbels, projectmanager

Het besef dat ik hier al langer werk dan de leeftijd van enkele collega’s... oei! 23 jaar bij Artica. Ja ik heb de nodige ontwikkelingen al meegemaakt. Want dat er veel veranderd is, hoef ik niemand uit te leggen. Maar is er dan niks hetzelfde gebleven? Zeker wel. Uiteindelijk blijft de basis van marketing onveranderd.

De jonge lezers kunnen zich vast niet voorstellen dat ik in mijn beginjaren geen kleurkopieën kon maken. Laat staan dat ik e-mail of internet tot mijn beschikking had. Faxen was de normaalste zaak van de wereld toen ik in 1994 bij Artica begon als projectmanager. Ja, dat had zeker nadelen besef ik nu ik daarop terugkijk. Projecten hadden namelijk veel meer tijd nodig voordat ze klaar waren. En fouten waren minder snel hersteld. Maar het voordeel was dat we destijds fysiek veel vaker bij de klant waren. Om bij te praten, voorstellen te presenteren en mogelijk nieuwe opdrachten binnen te halen. Direct contact was eigenlijk het belangrijkste wapen destijds als projectmanager. Je stuurde niet even een mailtje of sms om even snel iets af te tikken. Waar nodig houden we daar overigens nog aan vast. We proberen toch zo vaak mogelijk klanten te bezoeken voor een persoonlijke presentatie.

Spil tussen klant en collega’s

Als ik nu kijk hoeveel informatie je per dag op internet opzoekt, kan ik me echt niet meer voorstellen hoe dit vroeger ging toen er nog geen websites waren. En toch is mijn functie in de basis niet veel veranderd. Ik ben nog steeds de spil tussen de klant en creatieve collega’s. Ik ben nog steeds verantwoordelijk voor de begeleiding van projecten. Doordat we een stuk kleiner waren toen ik begon, waren mijn taken toen wat meer uitgebreid. Ik deed bijvoorbeeld ook meer de planning. Nu is de planning een aparte functie. Is mijn functie nu dan veel eenzijdiger? Zeker niet. De inhoud van projecten is namelijk veel diverser dan toen ik begon.

Middelenmix

Waar we vroeger alleen ‘offline’ middelen ontwikkelden, zijn we nu veel meer ‘online’ gericht. Bovendien houd ik me bezig met communicatieprojecten, maar ook met beursstands. Het is elke keer weer een uitdaging om voor onze klanten de beste middelenmix samen te stellen. Vanuit doel en doelgroep kijken wat het beste middel is. Wat dat betreft is marketing niks veranderd. Elke afzonderlijke opdracht begint namelijk met de basisvragen: wie is mijn doelgroep, hoe bereik ik die, wat is de boodschap en hoe kunnen we dit het beste communiceren? Dat was 23 jaar geleden niet anders.

Met de tijd mee

Een belangrijke ontwikkeling van de laatste jaren is natuurlijk de komst van social media. We hebben specialisten in huis die zich daar fulltime mee bezighouden, maar ook als projectmanager moet je een bepaalde basiskennis hebben. Dit spijkeren we regelmatig bij. Weten wat er speelt in de markt, weten wat de mogelijkheden zijn. Mee kunnen praten met de wensen en behoeftes van de klant en hierin kunnen adviseren. Fijn, zo blijf je bij de tijd en blijf je je ook ontwikkelen! Wat overigens ook privé van pas komt: ik kan mooi met mijn dochter meepraten over social media.

Samen met collega’s en klanten

Is het werk als projectmanager dan zo leuk dat je dat meer dan 20 jaar volhoudt? Ik vind van wel! Omdat enerzijds het werk heel goed bij me past. Ik houd ervan om de touwtjes in handen te houden, om de spin in het web te zijn, om projecten van A tot Z zo goed mogelijk te begeleiden en om deadlines en budgetten te bewaken. En natuurlijk samenwerken: samen plannen maken hoe we tot het beste resultaat kunnen komen. Dat doe ik natuurlijk met een groep collega’s. En dan kom ik meteen bij de andere reden waarom ik het werk zo leuk vind: de mensen om me heen. Dan heb ik het over collega’s, maar ook over onze klanten. We hebben een heel mooi en gevarieerd klantenportfolio. In uiteenlopende bedrijven en branches. Van fast moving consumer goods tot aan industry en high tech. Van mkb tot multinational.

Vroeger versus nu

Een mooi klantenpakket, uitdagende cases én een fijn team om mee te werken: dat maakt het werken bij Artica al die jaren al zo leuk. Een mooie mix van collega’s die net als ik ‘al wat jaren meegaan’ en talenten die vers van de opleiding komen. Weten hoe het vroeger ging, maar blij zijn met de ontwikkelingen van deze tijd. De snelheid van processen, kunnen sparren met professionals. Dit leidt tot mooie combinaties en verrassende creatieve ideeën.

Maar dat neemt niet weg dat ik soms nog eventjes terugdenk aan mijn begintijd bij Artica, want ook dat had zeker z’n charmes. En het besef dat ik hier al langer werk dan de leeftijd van enkele collega’s… Ach, leeftijd is ook maar een getal :-)