Artica Battle 2018: Een goed concept ontstaat niet in een dag

Door Nieke Baake, studente Media, Informatie en Communicatie

De Artica Battle is weer achter de rug. Dé challenge waarin studenten van de opleiding Media, Informatie en Communicatie (Saxion) onder begeleiding van ons werken aan opdrachten van échte klanten. Een week lang en onder grote druk, net als bij een echte baan. Ook dit jaar was het weer een geslaagde editie met mooie cases van Hartman, Dancing Bruins en Twente Marketing. Studente Nieke Baake (22 jaar) zat in het winnende groepje en vertelt graag hoe zij de Artica Battle heeft beleefd. “Wat een indrukwekkende ervaring!”

Afgelopen semester moesten we kiezen voor een uitstroomrichting. Kies je zoals ik voor de richting Marketing, dan begin je met de Artica Battle. Van derdejaars studenten hadden we al van alles gehoord over de battle. Ze vertelden vooral dat het een heftige week is, met lange dagen. Veel klasgenoten waren daar ook bang voor. Ik had er vooral veel zin in. Vooral toen we de groepjes hadden gevormd en het meteen goed klikte met de andere drie studenten. En toen we op maandagochtend ook nog eens hoorden dat we de case van Dancing Bruins hadden, was ik helemaal enthousiast.

Leuke haakjes

Maar dan moet je aan de slag. We probeerden eerst heel goed de opdracht te begrijpen. Wat was precies de bedoeling? Wat moeten we opleveren? En vervolgens gingen we op onderzoek uit. Wat doet Dancing Bruins nu al? Wat zou daarbij passen? Ze doen al zo veel leuke dingen; het is lastig om daarbij een goed nieuw concept te bedenken. Langzamerhand kregen we allerlei ideeën. “Leuke haakjes”, zoals de creatieven van Artica steeds zeiden. Maar nog geen overkoepelend idee. We vonden het aan het begin vooral moeilijk om niet te veel in middelen te denken. En die feedback kregen we dan ook steeds. Middelen komen later wel, eerst het concept.

“Dat gaat ons niet gebeuren”

Onze docenten zeiden vooraf dat de meeste groepen vorig jaar op dinsdagavond pas tot een echt concept kwamen (voor jouw beeld: we moesten op woensdagmiddag presenteren). Wij dachten “ja doei, dat gaat ons zéker niet gebeuren”. Maar het werd later en later. We kregen veel verschillende feedback, van docenten en de mensen van Artica. Super fijn, want daar hebben we veel van geleerd. Maar eerlijk is eerlijk, we hebben ook op punten gestaan dat we echt het gevoel hadden dat we niet meer konden. Gelukkig was er steeds iemand in het groepje die ons er doorheen wist te sleuren. En met resultaat, want dinsdagavond om 20 uur kwamen we voor ons gevoel echt tot een concept!

Mijn eigen battle

De woensdagochtend gebruikten we om de presentatie voor te bereiden. Onze focus was om dicht bij de rebelse stijl en kleuren van Bruins te blijven. Eigenlijk wilden we onze kleding ook daarop aanpassen, maar om nou in fel roze voor de klas te gaan staan... haha. We kozen toch maar voor klassiek zwart. Om 14 uur moest het dan gebeuren: ons concept presenteren aan onze docenten, andere studenten, Artica én aan de klant. Eigenlijk vind ik presenteren doodeng. Maar juist daarom wilde ik het graag doen. Dit was mijn eigen battle binnen de Artica Battle: over mijn presentatie-angst heenkomen. Ik denk dat dat in ieder geval gelukt is ☺ Samen met teamgenootje Jildau presenteerde ik de case. En daarnaast keken we wat alle andere groepen hadden bedacht. Heel leuk om te zien hoe verschillend iedereen de opdrachten had ingevuld.

De grote finale

Natuurlijk heb je zelf altijd gevoel dat bepaalde dingen beter kunnen, maar we waren over het algemeen tevreden over de presentatie. En inhoudelijk bleek ons concept ook goed, want we werden gekozen als winnaar van de Bruins-case. Yes! Samen met de winnaars van de andere twee cases mochten we door naar de grote finale op vrijdag in het Metropool. Oeh, toen werd het pas echt spannend. Met de feedback die we woensdag hadden gekregen, gingen we donderdagochtend vanaf 8 uur weer keihard aan de slag. Want perfectionistisch als we alle vier zijn, waren we gebrand om te winnen! We probeerden de sterke punten in ons concept verder uit te breiden om het naar een hoger niveau te tillen. Hoewel we uiteindelijk last-minute de presentatie vrijdag nog moesten voorbereiden – en we hartstikke gespannen waren – is het ons blijkbaar wel gelukt. “De winnaar van de Artica Battle 2018 is... groepje Bruins”. We konden alleen maar lachen toen. Wauw!

Het is ons gelukt

Wat een ervaring! Het bezoekje aan Artica, wat onderdeel was van de battle, heeft echt indruk gemaakt. Wat een mooi gebouw, en wat een fijne sfeer ook. Bij zo’n bureau zou ik echt willen werken later. Maar wat ook indruk heeft gemaakt, is het intensief samenwerken om iets moois te maken. Elkaar feedback geven en feedback ontvangen. Steeds weer verder gaan omdat je een doel hebt. Ja, dat neem ik zeker allemaal mee in mijn studie en daarna. Ik ben vooral zó blij dat het ons gelukt is. Het is ons gelukt om de cirkel rond te maken en écht een concept te bedenken. En dat we daarmee ook nog eens naar Berlijn mogen: top. We zullen jullie een kaartje sturen vanaf de Brandenburger Tor ;-)