Missie en visie: meer dan populaire marketingpraat

Door Kylie Leussink, copywriter & content creator

Missie, visie, kernwaarden, principes, strategieën… nog geen half jaar geleden waren het termen die ik kon dromen. Maar niet omdat ik ze zo leuk vond. Tijdens mijn opleiding ontwikkelde ik een grote afkeer tegen deze typische marketingpraat. Ik tikte er verslagen over, besprak het tijdens colleges en zelfs tijdens mijn afstudeerproject kwam ik het tegen. Eindeloos! Maar interessant of belangrijk vond ik het eigenlijk nooit. Tot een paar weken geleden.

De eerste maandag van juli begon ik als fulltime copywriter en content creator bij Artica. Ik startte die week met een afspraak bij een klant om de social media strategie te bespreken. En wat was al snel het gespreksonderwerp? Juist; de missie, visie en de kernwaarden! Toen ik een paar dagen later de strategie voor deze klant op papier zette, viel het me pas op: zo gek is die ‘populaire marketingpraat’ helemaal nog niet. Want júist in het werkveld blijken ze heel belangrijk te zijn.

Een watte?

Even een stapje terug: wat zijn een missie en visie eigenlijk? Een missie vertelt de identiteit van je bedrijf. Het zegt waar je voor staat. Een missie gaat dus nooit over de producten of diensten die je verkoopt. Het gaat om het verhaal erachter, de ‘waarom’. Populaire missies zijn ‘crazy about chocolate, serious about people’ (Tony’s Chocolonely) of ‘alles voor een glimlach’ (Coolblue). Een missie is blijvend, een visie is daarentegen altijd aan te passen. Het is het toekomstbeeld van een bedrijf. De dromen die je wilt najagen. Als dit in de loop der tijd verandert, stel je je visie daarom bij.

De juiste richting

Maar waarom zijn deze marketingpraatjes zo belangrijk? Een bedrijf sturen wordt moeilijk als je niet weet waar je heen wilt. Een missie en visie geven richting en schetsen een duidelijk toekomstbeeld. Ze geven aan waar een bedrijf voor staat. Weet je als bedrijf niet waar je heen wilt, dan blijf je stil staan. Ga je misschien wel achteruit. Maar weet je welke kant je op wilt, dan kun je verder.

Onderscheiden

Een missie en visie geven antwoord op de vraag: wat maakt jou uniek? Waarom moeten mensen boodschappen halen bij jóuw supermarkt, terwijl de andere supermarkt precies dezelfde boodschappen heeft? Een missie en visie onderscheiden je van de concurrentie. Het helpt je om je boodschap te vertellen. En dat zorgt dan weer voor unieke contentcreatie! Precies de reden dat ik voor die klant ineens duidelijk het belang zag van een duidelijke missie, visie en kernwaarden op papier.

Volgen

Zeg zelf eens: als jij op een plek bent die je niet kent, volg je dan de mensen die weten waar ze heen willen of mensen die geen idee hebben? Juist. Hoe logisch het ook klinkt, het is echt waar; we volgen mensen die de weg weten. En dat geldt ook voor jou als bedrijf. Als jij duidelijk in beeld hebt welke richting je op wilt, zullen meer mensen je volgen. En in je geloven.

Eerlijk: ik hoor nog vaak genoeg termen die ik niet begrijp. En zeker niet gebruik. Van begrippen als ‘pingpongen’, ‘scrummen’, en ‘even tegen iemand aanhouden’ krijg ik jeuk. Maar het is zeker niet allemaal zweverig gezeik. Een missie en visie leggen de basis voor je bedrijf. En hoe vervelend ik het tijdens mijn studie ook vond om er steeds weer mee te werken, inmiddels ben ik gaan begrijpen waarom ze er zo op hameren.

Zin om eens met ons te ‘pingpongen’? Laat het me weten!