Waar het idee leidend is

Door Rutger Smelt, Audiovisual Concepter

Als klein knaapje al was ik gefascineerd door science fiction films. Ik droomde over de holosuites uit Star Trek. Met grote ogen keek ik naar de vliegende auto’s in Blade Runner, of de virtuele reizen in Total Recall. Ik keek enorm uit naar de toekomst, waar al deze ontwikkelingen werkelijkheid zouden worden. Waar je films niet meer alleen zou zien op een plat scherm, maar écht zou ervaren in 3D. Ooit nog een ‘ver van mijn bed show’, maar tegenwoordig steeds meer de realiteit. Ik mag inmiddels zulke technieken in mijn werk toepassen. En als ik concepten bedenk voor klanten, is er tegenwoordig gelukkig niets wat me remt of beperkt. Omdat bij Artica het idee altijd leidend is.

Voordat ik bij Artica kwam, dacht ik veel meer in middelen. Vroeg een klant om een video, dan ging ik daarmee aan de slag. Ook al was dat achteraf misschien niet het beste middel om de boodschap over te brengen. Die insteek hangt samen met de capaciteiten en filosofie van een bureau. "Welk personeel en welke kennis hebben we in huis" vertaalt zich vaak in "wat kunnen we dus maken?" Bij Artica mag dat nóóit een beperkende factor zijn. De enige beperkende factoren die wij hebben, zijn het budget van de klant en hooguit de beperkingen die de techniek zelf inherent nog heeft. Al willen we ook die beperkingen nog wel eens oprekken. Hebben we bepaalde kennis en kunde zelf niet in huis, dan hebben we wel een partner die kan aanhaken. Wij blijven conceptueel in de lead.

The sky is the limit

Als wij een vraag krijgen van een klant voor een video, gaan we eerst een stap terug. Wat en wie wil je bereiken? Wat is je doelstelling? Moet het dan wel een video worden? Of misschien wel een verhalende website of een VR-presentatie? Met een team van collega’s gaan we brainstormen vanuit het doel, de doelgroep en de boodschap. Gewoon gericht tofheid verzinnen. Juist door onze kritische houding is de initiële fase van een traject nog heel vrij. The sky is the limit. Dat zorgt voor ontzettend veel enthousiasme. Later worden we steeds specifieker en komen we uiteindelijk weer met beide voeten op aarde. Juist zo kom je tot unieke, treffende concepten.

Augmented reality

Deze aanpak zorgt ervoor dat mijn functie (want wat is een Audiovisual Concepter überhaupt?) bij Artica heel breed is. Mijn roots liggen bij film en animatie. En daar maak ik nog steeds graag mijn handen vuil aan. Maar mijn werk is zo veel meer. Dat blijkt ook uit de uiteenlopende projecten waaraan ik heb mogen werken. Zo kwam onze klant Tyco ooit bij ons met de vraag voor een productvideo. Uiteindelijk hebben we voor hen een fysieke pop-up kaart gemaakt, waarin hun product (een brandbeveiligingssysteem) tevoorschijn kwam in 3D. Een gedetailleerde miniatuur dat als doel had te laten zien wat het systeem kan en vooral hoe simpel het op te zetten is. De kaart werd ondersteund door een augmented reality applicatie. Daarmee kon de gebruiker het fysieke 3D product op de kaart scannen, zodat de verschillende unieke eigenschappen van het product in animatievorm over het stuk karton bewogen. Die app leidde uiteindelijk weer naar een verhalende website. Bij elke scrollbeweging van de muis dook je middels animatie dieper in het systeem, om het uiteindelijk te kunnen bestellen. Onze klant heeft zichzelf hiermee echt neer kunnen zetten als innovatieve marktleider. 

Escape room

Voor een andere klant bleek na de conceptfase het bouwen van een volwaardige escape room in Italië het beste middel om een nieuw product te promoten. Nou ja, dan doen we dat. Het idee uitdenken, het decor ontwerpen, techniek op andere manieren inzetten dan waarvoor het bedoeld is... Uiteindelijk was ik meer conceptueel- en projectverantwoordelijke, en had het vrijwel niets met video te maken. Maar dat houdt het ook juist spannend. Als het idee maar overeind blijft.

Willie Wortel

In mijn functie is het natuurlijk van belang dat je in staat blijft om vernieuwing te brengen. Ontwikkelingen gaan razendsnel. Nog net niet zo snel als Blade Runner vroeger deed geloven, maar knipper twee keer met je ogen en er is ergens op een Japanse zolderkamer een nieuw type glasplaat bedacht die hyperrealistische hologrammen zonder bril mogelijk maakt. Ik bezoek waar mogelijk beurzen waar ik deze ‘Willie Wortels’ hun (vaak warrige) uitvindingen zie presenteren. Daar kan ik echt enthousiast van worden. Maar ook als ik praat met collega’s in het vak filosofeer ik graag over alles wat er nog aan zit te komen. Het is dan aan ons de taak om hiermee als eerste onze klanten en hun doelgroep lekker te maken.

Beursstand in VR

Ook bij Artica zelf gaan we steeds verder in techniek en beleving. We zijn bezig om een eigen Virtual Reality studio te ontwikkelen, waarin we onze beursstands kunnen presenteren aan klanten. In plaats van een platte schets van een stand, zetten we de klant binnenkort een VR-bril op. Zo kunnen ze echt rondlopen in de stand die we nog voor ze moeten bouwen. En ze kunnen zelfs meubels verplaatsen! Vroeger als kleine nerd kon ik daar alleen nog maar van dromen. De storytelling en belevingstrend zal de komende jaren alleen maar doorzetten, en als we zo doorgaan zie ik het team ‘audiovisual concepters’ hier intern alleen maar groeien. Dan kunnen we nóg grotere dingen gaan doen. Misschien worden die holosuites van Star Trek nog eens werkelijkheid... Als het conceptueel maar klopt.