Artica Battle

Vierdaagse ‘Artica Battle’ daagt creatieve Saxion-studenten uit

Van maandag 9 tot en met donderdag 12 februari vindt de Artica Battle plaats. Een vierdaagse strijd tussen studententeams van het Saxion (opleiding Media Informatie en Communicatie). De hoofdprijs? Een trip naar Berlijn: dé plek voor jonge creatievelingen.

Communicatiebureau Artica uit Ootmarsum (met klanten zoals HEKS’NKAAS, ForFarmers en Grolsch) kwam met het idee om studenten vanuit de praktijk aan de tand te voelen. ‘Juist omdat we staan voor creativiteit, weten we ook hoe belangrijk de ontwikkeling daarvan is. Creativiteit moet je de ruimte bieden. Lef, doorzettingsvermogen en talent moet je een kans geven.’ Het Saxion ziet die meerwaarde voor haar opleiding. Vier dagen lang staat het lesprogramma in het teken van de Artica Battle. Er wordt zelfs een ruimte omgetoverd tot creatieve lounge. Inclusief bar en zitzakken.

Dicht bij de werkelijkheid
Tien studententeams gaan aan de slag met echte cases van echte klanten. Zo zijn bijvoorbeeld Food Connect en Koninklijke Euroma van de partij. Creatief directeur Hans Snoeijink verzorgt de kick-off. Daarna mogen de studenten zich op de conceptontwikkeling storten. Gedurende de Battle staan de klanten zelf en de creatievelingen van Artica de studenten bij. ‘Door zelf te begeleiden en te coachen geven we studenten de unieke kans te proeven van het reclamewereldje. Samen eten, ’s avonds doorbikkelen… dat is hoe het er in echt ook aan toegaat.’ Woensdag volgt de nominatie van drie teams. Zij pitchen op donderdag – in bioscoop Cinestar – om de hoofdprijs: een trip naar Berlijn.

Voor Artica én de regio
‘Vanzelfsprekend vinden wij als Artica het interessant potentials te spotten. Toekomstige stagiaires, afstudeerders of zelfs collega’s zouden er zomaar tussen kunnen zitten. Maar het is breder dan dat. We willen gewoon ook voor deze regio het creatieve talent behouden.’