Digitale marketing. Moet ik daar iets mee?

Door Thomas Nijhof, digital marketeer

Digitale marketing… je hebt er vast eens van gehoord. Het zijn alle online activiteiten die jouw bedrijf helpen zichtbaar te zijn, een product te verkopen of leads te genereren. En als je denkt dat het enkel en alleen is voor ‘grote jongens’ met een dikke portemonnee, dan heb je het mis. Ook voor kleinere bedrijven is digitale marketing een handige tool. Hoe je die inzet en hoe het je kan helpen? Ik vertel het je graag!

First things first: laat ik je eerst vertellen hoe ik in deze wereld terechtkwam. Tijdens mijn studie commerciële economie leerde ik de fijne kneepjes van het marketingvak. Maar dan vooral van ‘bovenaf’ en gericht op een offline strategie. Denk daarbij aan advertenties, tv- en radio campagnes en voorzichtig een beetje aan online middelen. Daarna volgde ik een studie marketing management aan de universiteit. Daar koos ik als deelvakken voornamelijk voor online marketing. Het sprak me aan dat online marketing beter meetbaar is. Kijk, je kunt natuurlijk een strategieplan bedenken, maar of het daadwerkelijk iets doet voor het merk, product of bedrijf, ontdek je pas na langere tijd. Bij online marketing is dat anders: het is meetbaar en je ziet vrijwel direct of iets aanslaat bij de doelgroep. En dat is waar ik mijn plezier uithaal. Dat ik op die manier bijdraag aan een onderneming!

Hoe zet je digitale marketing in?

Ik hoor je al denken… wat vált er dan allemaal onder digitale marketing? Nou heb je even haha? Denk bijvoorbeeld aan SEA, SEO, CRO en social media. Bij Artica doen we het allemaal. Voor onze klant bite away® voeren we op dit moment bijvoorbeeld meerdere campagnes op Google en social media. Al deze campagnes zijn erop gericht om zoveel mogelijk awareness te creëren en sales te genereren. En dat gaat goed! We maken bij de Google Ads bijvoorbeeld gebruik van veel verschillende tools. Bijvoorbeeld display, search en shopping. Daarbij zien we dat bite away® een afhankelijkheid heeft van ruim 60% op advertising. Dat betekent dat zonder advertenties de omzet met 60% zal dalen. Wij zijn tot op heden het best presterende land, terwijl het afzetgebied zeker niet het meest groot is. Mooie resultaten dus!

Bij de slager

En zo zijn er naast bite away® nog veel andere klanten waarvoor we de online marketing uitvoeren. Voor Aeronamic, BonsenReuling, Loogisch en De Groene Weg bijvoorbeeld. Toch zien we dat er ook bedrijven zijn die nog niet inzetten op deze waardevolle aanpak. Ze weten simpelweg niet dat het hun bedrijf behoorlijk wat kan opleveren. Ik zal een voorbeeld geven. Stel je voor, een goedlopende slagerij hier in de buurt heeft een grote klantenkring. Elke dag komen er vele mensen uit het dorp om hun broodbeleg, vleesspecialiteiten en af en toe kant en klare maaltijden te halen. Ook de website is goed voor elkaar; ze hebben zelfs een webshop! Maar wanneer bedrijven en consumenten online zoeken op ‘slager Twente’, ‘vleespakket van de slager’ of ‘barbecuespecialiteiten’, verschijnt de slager pas op de tweede pagina tussen de zoekresultaten. Je merkt het al… hij loopt op deze manier vele klanten mis.

Zichtbaarheid

Gelukkig kan deze slager - en jij ook! -  ervoor zorgen dat hij beter zichtbaar en vindbaar is. Ook met een klein(er) budget, al moet ik er wel bij zeggen dat het een wisselwerking is. Ik zie vaak dat ondernemers denken: ik stop er 5 euro in en krijg er 100 euro voor terug. Dat is natuurlijk niet hoe het normaal werkt. Maar nogmaals, er zijn veel middelen waarmee je jouw bedrijf of product voor niet al te veel geld - op een effectieve manier - online onder de aandacht brengt. En dan niet één van jouw diensten of producten, maar alles! Om nog even bij de slager terug te komen: we kunnen ervoor zorgen dat hij zichtbaar is op het gebied van vlees(beleg), barbecue en gourmet, maar ook catering, vleespakketten en hapjes. Zo breidt hij zijn klantenkring - die grotendeels bestaat uit dorpsbewoners - uit met toeristen, bedrijven en horeca. En dat is natuurlijk meer dan alleen mooi meegenomen!

Doe er wat mee

Als ik kijk naar de toekomst ontkom je er als bedrijf niet aan om wat met digitale marketing te doen. Het is een markt die zich ontzettend snel ontwikkelt. Kijk maar eens naar wat grote bedrijven als Microsoft en Amazon zelf uitgeven aan online adverteren. Dat loopt tot in de honderden miljoenen euro’s. Daar kunnen wij ons natuurlijk weinig bij voorstellen, maar ik kan je vertellen dat het de komende jaren alsmaar meer wordt. Ook de andere bedrijven pompen er steeds meer geld in. En zelfs de ‘kleintjes’ beginnen voorzichtig met online adverteren. Een netwerk is natuurlijk van groot belang, maar daarna komt al snel digitale marketing. Zo niet op een gedeelde eerste plek!

Wil jij een stap zetten naar meer (online) bekendheid? Stuur me gerust een mailtje via tnf@artica.nl en ik help je graag!