Heel Overijssel aangesloten op glasvezel, mede dankzij Artica!

Door Heleen Molendijk, communicatieadviseur 

Je hebt van die projecten waar je eigenlijk alleen maar van kunt dromen. Een actueel thema, intensieve samenwerking, veel verantwoordelijkheid, co-creatie met de klant, diverse collega’s die meewerken en een langdurig traject. Het leuke is dat wij zo’n ideaal project hebben: Glasvezel buitenaf. Vanaf begin 2016 ben ik intensief betrokken bij dit project. En sinds een paar maanden zelfs fulltime en deels op locatie. Tijdens mijn studie had ik niet verwacht dat ik zo’n project zou draaien, maar ik vind het ontzettend leuk en leerzaam.

Het lijkt me goed om eerst wat achtergrond over het project te vertellen. Glasvezel buitenaf begon als een campagne van Cogas, in het Cogasgebied (Oost-Nederland). Inmiddels is het overgenomen door het Communicatie Infrastructuur Fonds (CIF). Het doel van de campagne is om huishoudens en bedrijven in het buitengebied te voorzien van glasvezel. Waarom? Omdat ze anders achterblijven op de kernen. Zonder internet is het gebied niet leefbaar voor studenten, (boeren)bedrijven, thuiswerkers en inwoners die tv en internet tegelijkertijd willen gebruiken. Collega’s Henk en Hans wonen beide in het buitengebied en zijn vanaf het begin ook privé betrokken, omdat zij stonden te springen om een goede internetverbinding. Daarnaast is Artica vanaf het begin aangehaakt om dit project vorm te geven. Zo bedachten we de naam Glasvezel buitenaf en creëerden we het logo.

Minstens 50%

Om het campagnedoel te realiseren, werkt de campagne met deelgebieden, zoals Zuid-Oost Twente en Groene Hart Noord. Het gaat erom dat minimaal 50% van de inwoners in het deelgebied zich aanmeldt voor glasvezel; pas dan wordt glasvezel daadwerkelijk aangelegd. Maar het halen van 50% is zeker niet vanzelfsprekend; niet iedereen ziet het belang en weet wat glasvezel inhoudt. Daarom gaat er een heel traject vooraf in de vorm van informeren, overtuigen en activeren. En daar ligt vooral onze rol. Bij het starten van de campagne in 2015 hebben wij de verschillende stappen en communicatie-uitingen van een deelgebied bepaald en ontwikkeld. Sindsdien ontwikkelen we alle middelen die nodig zijn om een ‘GO’ te krijgen voor glasvezel. Van brieven tot advertenties en een complete krant.

Coördinatie en uitvoering

Vanuit Artica had ik aanvankelijk een coördinerende rol in dit project. Ik had veel contact met de klant en leveranciers, zorgde ervoor dat alle middelen intern werden ontwikkeld en dat alles op een juiste manier werd uitgevoerd. Eind vorig jaar was CIF door groei echter op zoek naar een fulltime communicatieadviseur. We hebben toen gesproken over de mogelijkheden of ik dat kon invullen. Voor CIF is iemand vanuit een reclamebureau als Artica een slimme zet, omdat we al diep in het project zaten, flexibel zijn en kennis hebben van veel verschillende disciplines. En voor ons is het natuurlijk een mooie kans om nog dichter op zo’n intensieve campagne te zitten. Win-win dus.

Medeverantwoordelijk

Met deze andere invulling zijn ook mijn taken veranderd. Dat betekent dat ik minder een coördinerende rol heb en meer een uitvoerende. Ik schrijf persberichten en nieuwsitems, houd interviews met inwoners uit de gebieden, ontwikkel social media content en houd de website up-to-date. Daarnaast ben ik aanwezig op informatieavonden om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt. Per deelgebied met een ander team, maar altijd met Artica achter me. Als Artica zijn we medeverantwoordelijk voor het slagen van de campagnes.

Taartmomentjes

Gelukkig hebben we overal nog 50 procent gehaald. Een keer ruim met 75 procent, maar ook een keer echt op het nippertje met 50,1 procent. Bij zo’n deelgebied waar het er echt om spant knijp je hem wel even. Je moet tot aan het eind bijsturen, extra middelen inzetten en alle zeilen bijzetten om proberen het percentage te halen. Maar als het dan uiteindelijk lukt en we halen een GO, zijn dat natuurlijk momenten die we met zijn allen vieren. We staan dan echt even stil bij het succes dat we samen behaald hebben. Meestal met taart of een borrel, maar we ontvingen ook al eens een cadeaubon vanuit CIF. Een mooie waardering!

Nederland veroveren

Ik moet toegeven dat ik aan het begin weinig wist van het onderwerp glasvezel. Ik was dan ook best huiverig of ik dit project langdurig leuk zou vinden. Was dit niet echt zo’n gladde mannenproject? Nu ik veel kennis heb van het project vind ik het juist heel interessant. Het is zo belangrijk en onmisbaar in deze tijd. En hoewel de uitrol van elk deelgebied eigenlijk hetzelfde is, merk ik dat de aanpak toch altijd anders is. Bijvoorbeeld als het gaat om voorkennis, het soort mensen en de behoefte van de inwoners. Binnenkort is het hele buitengebied van Overijssel aangesloten op glasvezel. Dat is een mooie mijlpaal. En dan? Verder het land in en heel Nederland veroveren met glasvezel. ☺