HELP! Een Facebookupdate... wat nu?

Door Iris Weijenborg, community manager

Afgelopen week werd er om me heen verontrustend gereageerd op de update die Facebook gaat doorvoeren. Kort samengevat maakt Facebook persoonlijke interactie en waardevolle conversaties nog belangrijker. Updates van bedrijven en pagina’s worden juist ondergeschikt. Zorgwekkend? Wat mij betreft niet echt. Het was altijd al belangrijk om relevant te zijn en waardevolle content te delen. Dat wordt nu nóg crucialer. Net als goede webcare. Deze update is zo verkeerd nog niet. Het wordt tijd om het kaf van het koren te scheiden.

Het is niet nieuw dat Facebook zich bemoeit met wat jij als individuele bezoeker te zien krijgt in je timeline. Je ziet sowieso maar een klein deel van de updates van jouw ‘vrienden’ en pagina’s. Allemaal op basis van je eigen betrokkenheid. Ook het bestraffen van pagina’s is niet nieuw. Op ‘Like, share en win’-acties werden bedrijven bijvoorbeeld al een tijd afgerekend, godzijdank. “Deze acties veroorzaken spam en zijn niet toegestaan volgens de regels van Facebook,” aldus het sociale medium. Houd je je daar niet aan, dan volgen er sancties. Facebook sluit namelijk zonder waarschuwing pagina’s af die zich niet aan de regels houden. Helaas lijkt dit nog niet waterdicht. Ik krijg nog steeds jeuk van berichten in mijn timeline, omdat veel van mijn ‘vrienden’ nog al te graag mee doen aan soortgelijke winacties die blijkbaar wel mogen.

Bringing people closer together

Met de huidige update gaat Facebook een stap verder in het bemoeien met content. Het platform verkiest persoonlijke interacties en waardevolle conversaties boven publieke interactie. Dat betekent dat bedrijvenpagina’s die weinig tot geen interactie hebben op hun content niet of nauwelijks worden uitgeplaatst. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg benadrukt in een bericht op zijn eigen pagina dat Facebook weer veel persoonlijker moet worden. “By focusing on bringing people closer together -- whether it's with family and friends, or around important moments in the world -- we can help make sure that Facebook is time well spent.”

Menselijkheid

Wat betekent dat? Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik deze wijziging een verademing. Als je vandaag de dag je timeline opent, zie je de ene tag-post na de andere. Van “Tag die vriendin die dit jaar acht kinderen krijgt” tot “De personen met deze namen moeten jou trakteren op een hamburger.” Facebook is al lang niet meer hoe het ooit bedoeld was: sociaal. En wat dat betreft ben ik Mark Zuckerberg en zijn team dankbaar. Misschien komt er wat menselijkheid terug.

Relevant en authentiek

En voor bedrijven? Ook niet verontrustend als je het mij vraagt! Relevantie en authenticiteit zijn belangrijker dan ooit. Facebook beloont je als jouw content aanleiding is tot conversaties tussen mensen. Mits dit een ‘natuurlijke’ conversatie is en dus niet wanneer je vraagt om tags of likes. Je ontkomt er niet meer aan om vanuit je merkwaarden te communiceren. Alleen dan ben je authentiek en oprecht. Waar sta je voor als bedrijf? Wat zijn jouw waarden? En welke content sluit daarop aan? Wij vonden dat altijd al essentieel in social media voor onze klanten en het is fijn dat Facebook dat nu beloont. Elk communicatievraagstuk begint bij ons met denken vanuit het merk. Ook met social media voor klanten beginnen we altijd op strategisch niveau. Vanuit doel, doelgroepen en merkwaarden. Alleen dan kun je content maken die bij je past en die aansluit op de vragen die leven bij jouw doelgroep. En misschien blijkt zelfs dat Facebook voor jouw doel/doelgroep niet eens het juiste middel is.

24/7 webcare

Net zo belangrijk is wat je doet met conversaties die ontstaan op jouw pagina. Meng je je er in als bedrijf of laat je het op zijn beloop? Het succes van je Facebookpagina valt of staat met een goede webcare, 24/7 (ja, ook ’s avonds en in het weekend). En dat is wat veel bedrijven vergeten. Gebruikers zijn verwend en verwachten een snelle/goede reactie op hun vraag. Om nog maar te zwijgen over publiekelijk verspreide klachten. Als daaruit een conversatie ontstaat (en Facebook beloont dat, want conversatie = waardevol) kan dat een vervelend eigen leven gaan leiden. Maar speel jij er als bedrijf slim op in door gevat te reageren? Dan win je heel veel sympathie. Wat heb je liever?

Strategie en sponsoren

Ik maak me nog geen zorgen over deze update. Wel zie ik nieuwe uitdagingen. Maar dat is part of the game. Wat altijd al belangrijk was, wordt nu versterkt. De belangrijkste succesfactor is hoe serieus je social media neemt als bedrijf. Social media zijn uitgegroeid tot massamedia. Dat betekent dat ook hier een strategie hard nodig is. Het betekent ook dat je niet alleen een goede pagina in de basis moet hebben, maar deze pagina ook dient te onderhouden. Een nieuwe auto was je ook af en toe. En geef je brandstof. Datzelfde doe je met Facebook. Blijven monitoren en bijsturen en af en toe een bericht sponsoren. Want Facebook zou Facebook niet zijn als ze je wel blijven belonen als je adverteert...

Welke uitdaging krijg jij nu voor je kiezen? Laat het me weten!