Mijn afstudeerstage bij Artica

Door Iris Luttikhuis, Ontwerper

Vorig jaar rond deze tijd stuurde ik een sollicitatiemail voor een afstudeerstage naar Artica. Inmiddels zijn we een jaar, een afstudeerproject én een mooi cijfer verder. Mijn werk van de afgelopen maanden is zelfs al te bewonderen. En ook bijzonder: ik ben nog steeds bij Artica… maar nu als ontwerper!

Voor mijn afstudeerstage van de opleiding Kunst en Techniek was ik op zoek naar een opdracht waarin onderzoek, grafisch design en techniek naar voren kwamen. Ik meldde me bij Artica en dat bleek het goede moment. Rond die periode was Artica in gesprek met de dorpsraad van Vasse omdat het toerisme in dit dorp dreigde te stagneren. De raad zocht naar een duidelijke identiteit die toeristen moest aantrekken. Een mooie kans voor mijn afstudeerproject!

Op onderzoek uit

Stap één van mijn onderzoek was het in kaart brengen van de doelgroep. Welke groep ging al naar Noordoost Twente? En minstens zo belangrijk: welke doelgroep is interessant voor Vasse? In deze fase deed ik niet alleen onderzoek achter mijn computer. Op verschillende campings in de omgeving van Vasse interviewde ik toeristen met de vraag waarom ze voor Vasse kozen als vakantiebestemming. Uit desk- en fieldresearch bleek dat de meest interessante doelgroep van Vasse bestaat twee groepen: de 55-plussers en jonge gezinnen. Deze mensen houden van natuur, rust en zijn geïnteresseerd in het type verblijfsrecreatie van Vasse en omgeving. Ook bleek uit mijn onderzoek dat het diverse aanbod aan (ongerepte) natuur, de mogelijkheden om te wandelen en fietsen en de rust belangrijke merkwaarden zijn voor Vasse. Huidige toeristen bezoeken het dorp om de rust en ruimtelijkheid.

De uitwerking

Deze resultaten gaven veel houvast bij de uitwerking van de identiteit. We speelden in op de veelzijdigheid van Vasse en benadrukten de levendige kant. Er is veel te doen voor jong én oud! De reeds bestaande naam van Vasse - de Parel van Twente - vormde de basis voor de identiteit. Samen met een collega werkte ik aan het merkverhaal, waarbij we inspelen op emotie: het gevoel van op ontdekking gaan. Het gevoel van durven te verdwalen.

Het ontwerp van het logo was even puzzelen. De identiteit van Vasse moest toepasbaar zijn voor alle inwoners en ondernemers van Vasse. Ik had nog niet eerder een logo ontworpen dat zó breed gedragen moest worden. Gelukkig kon ik altijd sparren met collega’s. Hans en Karlijn hielpen me als ik er even niet meer uit kwam. Uiteindelijk ben ik over het logo heel tevreden. Het is een abstracte weergave van het aanzicht van Vasse. Het minimalistische ontwerp straalt veel rust uit. Juist daarom is het voor alle ondernemers goed te gebruiken in hun eigen communicatie.

Het moment van de waarheid

Na vijf maanden presenteerde ik de identiteit en de visuele uitwerking aan de dorpsraad van Vasse. Het moment van de waarheid! Bij zo’n presentatie is het natuurlijk belangrijk om de beslissingmakers te overtuigen. In dit geval was het extra moeilijk. De beslissingmakers bestonden uit inwoners, leden van de dorpsraad en ondernemers. Veel mensen… met veel meningen. Best spannend! Gelukkig ging de presentatie goed en viel het resultaat erg in de smaak. Verschillende ondernemers gaven aan dat ze al voor zich zagen waar ze het logo wilden toepassen in hun eigen communicatie. Een groot compliment!

Van script tot film

Na deze presentatie zaten we niet stil. We maakten een promotiefilm over Vasse in samenwerking met Studio MAD, welkomstborden bij de entrees van Vasse, een plattegrond én een infobord bij een melktap. Inmiddels liggen de meeste bestanden bij de drukker. Binnenkort zijn deze uitwerkingen dus echt te bewonderen! De promotiefilm staat zelfs al online. Echt bijzonder: een tijd terug hadden we nog geen idee welk verhaal we wilden vertellen. Samen met Hans bedacht ik het script… en nog geen zes maanden later staat er een ontzettend tof eindresultaat.

Unieke afstudeerstage

In juli presenteerde ik mijn scriptie op school. Met resultaat: ik studeerde af met een 8! Mijn schooltijd was voorbij, maar mijn tijd bij Artica gelukkig niet. Ik kreeg een baan aangeboden en inmiddels werk al een paar maanden fulltime als ontwerper. Ik ben trots op het feit dat ik hier nog steeds zit en dat er écht wat wordt gedaan met het eindresultaat. Er zijn maar weinig afstudeerders die hun werk zo snel concreet zien worden. Vaak belanden de resultaten op de plank en wordt er niks mee gedaan. Mijn werk is straks door heel Vasse te zien!