Op zoek naar... je identiteit

Door Karlijn Kolthoff, art director

Dagelijks kom je wel honderden mensen tegen. Als je over straat loopt, naar de sportschool gaat of naar je werk rijdt... Ieder mens heeft een eigen uitstraling en verhaal. De een uitgesproken, de ander ingetogen. Niet alle mensen vallen op en de meeste zul je je later niet meer herinneren. Bij merken is dat hetzelfde. We leven in een wereld waarin we overspoeld worden met reclame en communicatie-uitingen. Waarin uitblinken als merk alleen maar moeilijker wordt en een krachtige uitstraling en merkidentiteit daarom essentieel zijn. Hoewel ik dat vanzelfsprekend vind, merk ik dat veel bedrijven dat lastig vinden. In mijn werk bij Artica heb ik al veel bedrijven geholpen met het aanscherpen of ontwikkelen van de identiteit. En dat is elke keer weer zo’n mooie ontdekkingsreis!

Veel bedrijven waar ik voor het eerst kom, geven helaas weinig aandacht aan hun identiteit en uitstraling, vooral in de B2B. Hoewel ik begrijp dat het niet hun core-business is, vind ik het heel teleurstellend. Je uitstraling verslonzen is zoiets als nooit nieuwe kleren kopen en nooit naar de kapper gaan. Vooral als je in een markt actief bent waar alleen specificaties, levertijden en scherpe prijzen tellen, is het van belang om je anders en opvallend neer te zetten. Steek je koppie eens boven het maaiveld uit. Want mensen inspireren en aan je binden doe je niet door te volgen, maar door voorop te lopen. Dat werkt zo bij mensen, maar zeker ook bij merken.

Een grote ontdekkingsreis

Als ik met collega’s een identiteits- of positioneringstraject in ga, dompelen we ons helemaal onder in het bedrijf en de mensen die er werken. Heel inspirerend! Je krijgt te zien wat er binnen de muren afspeelt, hoe producten gemaakt worden, hoe collega’s met elkaar omgaan, wat ze belangrijk vinden... Je werkt heel intensief met elkaar samen. Daarom vind ik het belangrijk om zo snel mogelijk een bepaald relaxed niveau met elkaar te bereiken. Geen stijf gedoe, maar ruimte voor humor. Daar voel ik mezelf goed bij, maar ik merk ook dat klanten dat prettig vinden. In een ontspannen sfeer is het veel fijner sparren. We verzamelen alle verhalen en aspecten in een bedrijf. Dat voelt altijd een beetje zoals ik vroeger als kind op schoolreisje ging. Een hele nieuwe wereld ontdekken. Ik vind het mooi om te zien hoe mensen of bedrijven pionieren. Hoe ze een hoger doel nastreven om echt een verschil te kunnen maken in hun branche of beter nog: in de maatschappij.

Van reis naar bestemming

Na een hele ontdekkingstocht bij en met de klant werken we altijd toe naar de bestemming: de identiteit. Wat ik hierin vooral belangrijk vind is het tonen van lef. Mensen zijn vaak geneigd om snel oplossingen aan te grijpen. Ze willen door op dezelfde weg, passen hier en daar iets aan en hebben dan het gevoel “nu zijn we er wel”. Maar juist door te kiezen voor een hele andere weg – en daarin misschien wel iets door te slaan – kun je een ander, eigen geluid laten horen. De re-branding en positionering van Dancing Bruins is een mooi voorbeeld als het gaat om lef tonen. Hier hebben we op een hele uitgesproken manier haar jonge doelgroep succesvol weten te bereiken. Natuurlijk wel dicht bij de waarden en normen van de discotheek. “Als je maar jezelf blijft” geldt net zo goed voor merken als voor mensen. Wij proberen alleen een betere vertaling van ‘jezelf’ te creëren met een sterkere (uiterlijke) presentatie.

 

Uiterlijk en innerlijk

Bij het doorvertalen van de identiteit geven we vorm aan alle verschillende innerlijke en uiterlijke kenmerken. We kiezen voor de juiste woorden en beelden en creëren een opvallende vormentaal en boodschap die uniek zijn in de markt. Wel creëren we altijd een identiteit die zo mooi verwikkeld is met het merk, dat het een logisch geheel is. Alsof het altijd al zo was. Het moet de medewerkers van het bedrijf helpen het verhaal van hun merk beter te vertellen. Een mooi voorbeeld hiervan is de case rondom de Co-Ondernemers. Het bedrijf heette voorheen Curafin. En met alleen die naam begrepen weinig mensen wat het bedrijf eigenlijk deed. De medewerkers vonden het ook lastig om hun verhaal te vertellen. Nu met de nieuwe naam en bijpassende origami-uitstraling heeft de Co-Ondernemers haar plek naast de ondernemer veel duidelijker gedefinieerd.

Kippenvel

Elke keer weer als we een traject hebben doorlopen krijg ik kippenvel op het moment dat we de klant het resultaat laten zien. Gewoonweg omdat je dan zeker weet dat je helemaal raak schiet. Je voelt dat het voor hen een grote verandering teweeg gaat brengen. Je reikt de mensen iets aan waar ze zo hard naar op zoek waren. Het is mooi om zo intensief betrokken te zijn bij verschillende bedrijven en hun mensen. Dat heeft mijn blik verbreed en kennis verrijkt. Mijn werk maakt me in die zin veel bewuster van de wereld om me heen. Enne… ik ben nog lang niet uitgereisd. Al deze mooie ontdekkingsreizen smaken naar meer! Dus kom maar op!