Vanaf niks iets heel moois neerzetten

(Internationaal) projectmanager bij Artica... ruim een jaar geleden vertelden Riëtte en Denise in een blog alles over deze functie bij Artica. Zij sloegen toen beide een andere weg in en maakten ruimte voor twee nieuwe projectmanagers. Charel en Hilde werken inmiddels alweer een jaar bij ons. En aangezien december de periode is van terugblikken, is het tijd voor een gesprek. Klopt het wat de dames vorig jaar vertelden over de functie? En hoe ervaren zij het zelf?

H:
He Charel, we hebben op dezelfde functie gesolliciteerd. Maar je was me eigenlijk net voor!

C:
Haha klopt! Ik werkte al vijf jaar bij Team Sunweb. Die wielerwereld is een hele andere business en ik was toe aan wat nieuws. Hilbert is een kameraad van mijn broer en zo kreeg ik lucht van de vacature. Na contact met hem heb ik mijn CV opgestuurd en toen ging het snel. Binnen twee weken was ik aangenomen. Maar gelukkig is het met jou ook nog goed gekomen!

H:
Ja, na jou mocht ik alsnog op gesprek komen. Omdat er twee personen waren weggegaan, konden ze nog wel iemand gebruiken. Heel fijn. En nu zitten we er al weer een jaar... hoe kijk jij terug op dit eerste jaar?

C:
Snel gaat dat he? Het bevalt mij echt goed. Het werk is heel afwisselend. En wat me vooral aantrekt - en dat is ook de reden dat ik solliciteerde - is de internationale kant. Ik heb veel contact met Amerikanen. En het reizen trekt mij enorm. Ik had bij Team Sunweb een hele hectische baan. Letterlijk 24/7! Voor mij is dit relaxter. Ik check nu ’s avonds ook wel even mijn mail. En natuurlijk heb ik weleens laat een conference call met Amerika; maar daar houd je rekening mee. Dan werk je overdag een keer wat minder. Als het maar in balans is, en dat is het wel. En jij Hilde, voldoet het ook aan jouw verwachtingen?

H:
Ik kon me eigenlijk moeilijk inbeelden hoe standbouw precies zou zijn. In het verleden heb ik als standhouder wel eens op een beurs gestaan. Maar ik vind het veel leuker om de stand te bouwen, zoals nu. In het begin vond ik het wel lastig omdat het zo nieuw was, vooral het technische aspect van de standbouw. Ik had al wel ervaring bij een bouwbedrijf, wat me hielp met tekeningen lezen en dergelijke. Gelukkig had ik het na een paar maanden wel onder de knie. Daardoor ging ik meer naar andere dingen kijken, zoals het creatieve. Dan begrijp je de klant beter en kun je beter overleggen met de collega’s op de studio. Het is tof om alles te regelen vanaf nul.

C:
Ja dat vind ik ook. Dat regelwerk past heel erg bij mij. Er gebeurt zó veel en er gaan ook allerlei dingen mis. Dat moet je snel kunnen oplossen. Maar door te werken met een duidelijke checklist neem ik voor mezelf veel stress weg. Dan kan ik die spontane foutjes wel aan.

H:
Ja dat is zo’n gaaf gevoel! Als er iets gebeurt en je fixt het gewoon! Aan het begin vond ik dat wel spannend. Maar nu ik wat meer ervaring heb en altijd goed weet wat de status is van alles, is er niks aan de hand.

Uitdagingen

C:
En het gevoel dat je van niets iets maakt. Dat je uiteindelijk de stand oplevert… het geeft zoveel motivatie als je ziet dat de klant super happy is. Ik werk natuurlijk veel met Amerikanen en die zijn al gauw méga happy. Heel leuk! Al heeft dat ook een keerzijde. Als het niet goed is dan kunnen ze heel hard en rigoureus zijn. Niet op een directe manier zoals wij Nederlanders. Maar ze kunnen er op dat moment niks van zeggen, terwijl je later de klus kwijt bent.

H:
Vind je dat een mindere kant aan je functie?

C:
Nee, dat zie ik meer als een mooie uitdaging. Hoe krijg ik de klant toch nog de goede richting op? Een andere uitdaging die ik nu heb voor mezelf is dat ik niet alleen maar standbouw wil blijven doen. Ik wil Artica breder leren kennen en dat ook breder richting mijn netwerk kunnen brengen. Jij dan?

H:
Ja ik heb hetzelfde. En ik vind de combinatie van kantoor en standbouw heel leuk. Op kantoor offertes maken, inkoop doen, de planning regelen, contact met de klant, het design in gang zetten… en qua standbouw het daadwerkelijk (laten) produceren van de stand in de werkplaats en de stand bouwen op de beurslocatie. Maar je hebt soms periodes waarin je bijna alleen maar aan het voorbereiden bent op kantoor. Hoe leuk dat ook is; ik vind het wel fijn dat dat een beetje afwisselt.

C:
Dat herken ik. Je weet gewoon dat bepaalde maanden pieken zijn. Voor mij komt er begin 2019 heel veel aan. In februari naar Abu Dhabi en in maart naar Duitsland, Parijs en Singapore. Maar omdat het daarna een periode weer rustiger is, is het prima. Die drukke periodes plan je dan heel goed in: welke dagen zijn echt nodig om weg te zijn en welke niet? Niet dat je echt wekenlang van huis bent.

H:
Voor mij is het allemaal wat dichterbij; in Nederland en Duitsland. Daar rijd je nog wel een keer naar toe. Maar onze baan vraagt natuurlijk wel om een bepaalde flexibiliteit. Je weet dat je ‘s avonds of in het weekend gebeld kan worden. Maar dat is niet erg, want ik wil ook graag weten hoe het de jongens vergaat met bouwen. Je leert vanzelf waar je meteen iets mee moet en wat kan wachten.

Leerschool

C:
Als je sowieso bedenkt wat we dit jaar hebben geleerd... echt mega veel he!

H:
Klopt, ook inhoudelijk over klanten. Ik heb veel klanten in de food, maar ook veel technische klanten zoals Nedap, Tyco en QolorTech. Het voordeel van food is dat je je makkelijk kunt inleven. En bij de tech vind ik het juist interessant om duidelijk te krijgen waar het om gaat en hoe je dat kunt doorvertalen. Je leert er super veel van.

C:
Ja, dat vind ik ook het mooie. Ik heb verschillende klanten in de gaming, defensie, technische en medische industrie. Mijn kennis wordt zo enorm breed, omdat ik zoveel leer van al die verschillende branches waarmee ik in contact kom. Dat maakt het werk erg leuk en interessant.

H:
Ja je weet overal ineens wat van. En je spreekt veel verschillende mensen!

<De telefoon van Hilde gaat>
Deze moet ik even opnemen, sorry.
<Na een paar minuten>

Ja, het gaat altijd door haha; dat was de werkplaats met een vraag.

C:
Ja, wat ik mooi vind is dat wij op beide locaties van Artica veel zijn, ook in de werkplaats. Het verschil in mensen; ik vind dat fantastisch. Op standbouw ga je met de mannen van de werkplaats op pad. Dan heb je hele andere gesprekken en een heel andere dynamiek dan hier op kantoor. En toch voel ik me bij allebei even op mijn gemak. Of het nou is met klanten, collega’s of wie dan ook.

H:
Ik vind dat de jongens dat ook goed kunnen; ze zijn heel open en sociaal. We zijn beide wel een paar keer per week in de werkplaats. Om dingen te overleggen, bepaalde uitwerkingen te bekijken, de planning door te spreken. Dan is dat ook wel prettig!

C:
Ja als je een ontwerp hebt, moet het getekend worden. Dan wil je eerst overleggen wat de klant precies verwacht, vervolgens spreek je de planning en de productie door. Wat kan, wat kan niet. Daarvoor hebben wij ook de kennis nodig van de collega’s in de werkplaats.

H:
Al krijg ik gelukkig wel steeds meer door hoe je bepaalde dingen het beste kunt doen. Dat vond ik in het begin heel belangrijk. Ik wilde de héle standbouw meemaken, omdat ik wil snappen hoe alles in elkaar zit. Dus ben ik een keer vanaf het lossen meegegaan: hoe leggen ze de vloer, hoe stellen ze dat af, hoe gaan de wanden in elkaar. Dan valt het allemaal op zijn plek. Daar heb ik echt veel aan gehad! En het gaf voldoening. Sowieso het gevoel als een kritische klant uiteindelijk heel tevreden is… Voeg daar enthousiaste beursbezoekers aan toe die echt even blijven staan kijken naar de stand. Dat is zo gaaf. Dat geeft wel echt een trots gevoel.

Met het oog op de toekomst...

C:
Ja mooi is dat he! Op naar ons tweede jaar. Daarin hoop ik vooral op verdieping en verbreding. Ik wil meer kennis opdoen in de standbouw, ook het technische gedeelte. En qua verbreding hoop ik mijn communicatiekennis uit te breiden, op het gebied van strategie, concept, positionering... hoe kun je een merk goed neerzetten? Daarnaast hoop ik dat ik samen met Ruben de Amerikaanse klanten kan uitbouwen. Acquisitie is daarin ook een doel voor het komende jaar, zowel in Nederland als in het buitenland. Het zou mooi zijn dat ik zo Artica kan helpen groeien. Jij dan?

H:
Klinkt goed! En het sluit deels wel aan op mijn ambities hier. Ik wil vooral meer allround worden. Meer kennis krijgen over communicatieprojecten. Met als doel dat ik ook met klanten op niveau een gesprek kan voeren, bijvoorbeeld over online vraagstukken. Ik heb graag kennis van zaken als ik met mensen in gesprek ga en ik ken zeker nog genoeg mooie bedrijven waar Artica bij zou passen. Tijd dus om me verder te ontwikkelen. En gelukkig hebben we daarvoor alle ruimte hier!