Wat doet ertoe in employer branding?

Door Brahma T. Ramsodit, copywriter/concepter

Je kunt er niet meer omheen. In de wereld van marketing ‘ruikt’ iedereen het. Employer branding: daar is volgens sommigen het nieuwe goud te halen. Van EB-specialisten bij onze klanten tot aan bureaus die zich helemaal gespecialiseerd hebben in deze tak van marketing. Employer branding is booming. En dat is goed nieuws… toch?

Bij communicatie- en reclamebureaus in mijn omgeving hoor ik dat ze niets te klagen hebben. Juist als het over employer branding gaat, zijn er veel klussen te vergeven. Kijk, ik vind het fantastisch dat er genoeg werk ligt voor iedereen. Maar truth-be-told: het betekent ook dat we er nieuwe – zelfverklaarde – goeroes bij krijgen. Net als bij het thema positionering verkondigt iedereen z’n eigen waarheid. En jawel, zo verwelkomen we dus ook een shitload aan ruis. Tel daarbij op dat elke werkgever zichzelf natuurlijk helemaal the bomb vindt. En zo is het hallelujah’en begonnen.

First things first

Recruitment is niet hetzelfde als employer branding. Ik herhaal: recruitment is niet hetzelfde als employer branding! Je merkt het, hier heb ik al even een zen-momentje voor nodig. Als we met elkaar niet dezelfde taal spreken, kletsen we langs elkaar heen. Wil je echt sec nieuwe collega’s werven? Top, dan is recruitment ons uitgangspunt. Dan helpen we je daarin met bijvoorbeeld een campagne. Idealiter aansluitend op je employer brand. Maar als je die nog niet hebt staan, daarvoor nog geen budget hebt en de nood hoog is… dan houden we het zo praktisch mogelijk. Zoals je van Artica kunt verwachten: vanuit een creatief idee dat we voor je naar de finish brengen.

Drieslag

Gaat het daadwerkelijk om jezelf positioneren als werkgever? Dan is recruitment slechts één van de zaken waarin zich dat vertaalt. De andere twee draaien om interne communicatie en bedrijfsverbondenheid. Voor Asahi Europe and International (het moederbedrijf van Grolsch) konden we zo echt diep gaan. Vanuit merkessentie naar employer brand. Maar ook pakten we de complete employer branding voor ETC op. Recent presenteerden we samen met hun kernteam het resultaat aan alle collega’s. Mooie mijlpaal, maar tegelijkertijd ook het startschot om nu keihard te gaan knallen, vooral met de recruitment. Van creatief concept naar campagneplan… let’s go!

‘Wij zijn echt bijzonder als werkgever’

Gaan we aan de slag met jouw totale employer branding? Dan komen we op de onvermijdelijke vraag: ‘Waarmee onderscheiden jullie je als werkgever?’ Als daar niet direct een antwoord op te geven is: no worries. Wij zijn er om dat te helpen ontwaren. En geloof me, dat vraagt om tijd en eerlijkheid. Stellen dat je ‘echt bijzonder bent’ is waar het kan beginnen, maar kan nooit de eindconclusie zijn. Allerlei hippe zaken in de mix gooien omdat dat ‘hot’ is als werkgever is eveneens een no-go. Zit iets niet in je, dan is het ook niet lang houdbaar. Wil je écht bijzonder zijn als werkgever, ga dan eerst eens eerlijk met elkaar in gesprek over wat je collega’s gunt. Bedenk wat je als werkgever kunt doen, om daarin iets te betekenen. Welk werk ligt er nog voor jezelf?

Was het maar echt zo

Als elk bedrijf écht zo’n geweldige werkgever zou zijn, dan zou onze maatschappij een stuk gelukkiger zijn. Ik weet zelf uit eerste hand wat een geweldige werkgever voor je kan betekenen. And that’s priceless. Dus alsjeblieft lieve werkgevers. Voor je gaat etaleren en koketteren hoe geweldig je bent: get it together. Hoe veilig en welkom is je organisatie? Met welk gevoel komen je collega’s thuis? Wat vertellen ze over jou op een feestje? Idealiter was je al goed bezig vóór je met employer branding begon. Heb jij geïnvesteerd in werkplezier dat niet te koop is? Dan ligt daar het werkelijke goud.