ForFarmers

Artica en ForFarmers zijn ‘vergroeid’ met elkaar. Een soort twee-eiige tweeling. Al sinds het prille begin in 1997 werken we samen aan de complete marketing-communicatie voor het merk. Door de jaren heen ontwikkelden we diverse spraakmakende campagnes. Een overzicht van alle mooie opdrachten vind je hier!



#Wijboerenoveral 

Opdracht

In 2020 klopte ForFarmers bij ons aan met een specifieke vraag. Ze was op zoek naar een deelbare actie of campagne om de Nederlandse boeren in het zonnetje te zetten. Een campagne die de zij-aan-zij werkwijze bevestigt… júist in tijden waarin fysieke bezoeken moeilijker zijn. Een campagne die laat zien dat ForFarmers dé partij is om zaken mee te doen. Nu en in de toekomst. For the Future of Farming! Aan Artica taak om mee te denken met de invulling van deze campagne, passend binnen de corona-tijd waarin er weinig fysiek contact mogelijk was.

Werkwijze

Het uitspreken van dankbaarheid naar boeren is bij ForFarmers een belangrijk speerpunt. We hebben elkaar nodig! Zeker in deze lastige tijden van corona - en laten we vooral ook niet de stikstofcrisis vergeten - was het hoog tijd voor iets bijzonders. De organisatie zocht naar een actie om te laten zien dat ForFarmers ook in deze tijd voor boeren klaar staat én waarin duidelijk naar voren komt dat de sector trots mag zijn op wat ze doet. Dat sluit natuurlijk naadloos aan op ‘Proud to be a farmer’.

Geen gemakkelijke taak wanneer je de boeren niet fysiek kunt bedanken voor al hun harde werk. En dus gingen we samen hard aan de slag. Uit meerdere brainstormsessies ontstond een palet aan ideeën, waarvan we er drie uitwerkten en presenteerden aan het managementteam. Uiteindelijk kozen we unaniem voor het campagneconcept: #wijboerenoveral. Tijd om alles in gang te zetten! En daarvoor hadden we niet veel tijd meer, omdat we de campagne graag in november wilden lanceren. In een razend tempo maakten we een doorvertaling naar een aantal middelen. Belangrijkste item in de campagne was - hoe kan het ook anders - een unieke blauwe ForFarmers-overall voor alle klanten.

In november 2020 gingen we vol enthousiasme live met de campagne. We daagden de boeren van Nederland uit om hun leukste overall-momentje te delen op Facebook en Instagram met behulp van de #wijboerenoveral. Met video’s, verhalen, foto’s, artikelen en advertenties gaven we lading aan het concept. En in alles wat we deden stond de overall symbool voor verbinding. We richtten ons op het trotse gevoel van boeren. Je kon er niet omheen: ForFarmers is er overal voor haar boeren!

Resultaat 

Binnen drie maanden tijd puilde de ForFarmers-mailbox uit met honderden mooie en vooral creatieve inzendingen. Het enthousiasme van alle boeren resulteerde zelfs in een enorme vraag naar kinderoveralls. In totaal haalden we via social media een bereik van 2 miljoen. Op Instagram schoot de engagement omhoog en groeide de community zelfs met 23%. Er ontstond prachtige interactie, zowel online als offline. ForFarmers ontving enorm veel positieve reacties van boeren en de overall werd - en wordt nog steeds - met trots gedragen door boeren in het hele land.

Kortom: met een verrassend campagneconcept jaagden we het trotse gevoel onder boeren aan en sprak ForFarmers tegelijkertijd haar waardering uit. Een mooie case, die laat zien hoe je ook in coronatijd je doelgroep kunt bereiken. En nog mooier: door het succes van deze case in Nederland werd de campagne ook in België uitgerold. Allez!
 


Naam en huisstijl

Inmiddels kennen we de voerleverancier als ForFarmers. Een naam uit onze koker! Zo stonden wij ook aan de basis van de positionering ‘boeren met ambitie’.

En wat dacht je van de ForFarmers-vrachtwagens? Deze zijn rijdende iconen geworden. Je komt ze overal tegen!


 


De Zwarte Cross

ForFarmers en de Zwarte Cross: heel wat jaren waren deze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op de eerste editie was het merk ‘ruim’ vertegenwoordigd met zo’n 10.000 boeren. Elke ForFarmers gast kreeg geheel in stijl een eigen Hardbrok Café-shirt. De Zwarte Cross kleurde langzaam blauw… en lieten we de doelgroep letterlijk spelen met het merk.

‘Live’ merkbinding was nog nooit zo spannend als in de ForFarmers Datekeet. Speeddaten in de modder!


 

NK Wielrennen Guerrillacampagne

Het boerenland is eigen grond. Daar maakten we dankbaar gebruik van met een guerrillacampagne, om onze boeren een hart onder de riem te steken. ForFarmers kwam breeduit landelijk in beeld op de NOS tijdens het NK Wielrennen in Twente.


geheime zender actie

Voor ForFarmers bedachten we op eigen initiatief een communicatieconcept waarmee ForFarmers haar doelgroepen, agrariërs en loonwerkers, tegen minimale kosten landelijk kan bereiken. Het idee: een sympathieke campagne gericht op ether-piraten. De mannen en vrouwen die de hardwerkende boeren en loonwerkers van ForFarmers dagelijks voorzien van een gezonde portie arbeidsvitaminen. Ons ‘charmeoffensief’ werd een hit. Rond de 500 stations door het hele land vroegen het piratenpakket aan en 415 hiervan stuurden hun kledingontwerpen in. De ForFarmers jingles werden enthousiast ontvangen en waren tot in alle uithoeken van het land te horen.


beursstand

Ook op beurzen - zoals Hannover Eurotier - was ForFarmers jaarlijks goed vertegenwoordigd. Wij ontwierpen én produceerden de stands in eigen huis!


vida branding

In 2015 bracht ForFarmers nieuw biggenvoer - genaamd Vida - uit. Een nieuw product, die we letterlijk naar de klant brachten. ForFarmers ging on tour! Zo gaven we de boer de kans om op eigen erf kennis te maken met Vida… door het te bekijken, voelen én ruiken.  Wij ontwikkelden de complete branding van de tour.