Grolsch/Jumbo



Ultieme Grolsch-bierbeleving

bij de Jumbo in GooR

 

 OPDRACHT

Ontwerp het bierschap van de toekomst: duurzaam én nieuwswaardig. Dat was in een notendop de pitchopdracht die we in 2020 kregen van Grolsch en Jumbo Goor. Want als je de ambitie hebt om je Jumbo-filiaal te verbouwen tot de meeste duurzame van de Benelux - én je als eigenaar een passie hebt voor bier - verdient het bierschap een prominente plek. Eigenaren gebroeders Leussink klopten daarom samen met Grolsch bij ons aan. De concrete opdracht: “Ontwikkel een concept voor het bierschap in het duurzame Jumbo-filiaal in Goor. Houd rekening met drie aandachtspunten: natuurproduct, keuzehulp en ervaring. En zorg ervoor dat alles onder het dakje duurzaamheid valt.”
 

WERKWIJZE

Voor ons was het belangrijk dat het concept Jumbo in de spotlights zet. We wilden een meerwaarde creëren waarvoor consumenten speciaal déze Jumbo bezoeken. Een echte beleving die aansluit op de drie genoemde aandachtspunten. Daarnaast moest het concept vooral Grolsch aantrekkelijk presenteren, aansluitend op de merkwaarden, en zonder andere biermerken in de weg te staan. Met onze inzichten gingen we aan de slag en ontwikkelden we drie conceptrichtingen. Na de pitchpresentatie hoorden we al snel dat we de pitch gewonnen hadden. Yes, we mochten door! We gingen verder met de conceptrichting ‘Jumbo Brewery’: een bierschap met een echt brouwerij-gevoel, inclusief het brouwproces met ketels en een transportbaan van Grolsch-bierkratjes. We wilden het brouwproces in beeld brengen. Van de ruwe ingrediënten via de ketels tot aan het consumentenmoment. En dat alles natuurlijk in duurzame, natuurlijke materialen! We onderzochten alle (technische) mogelijkheden en verkenden materialen. Konden we kratten door de winkel laten bewegen? Hoe kunnen we samenwerken met bierplatform Untappd? Hoe koppelen we het bier aantrekkelijk aan bijpassende hapjes? En hoe zorgen we ervoor dat het bierschap ook mooi wordt geïntegreerd in de Jumbo-huisstijl? Na heel wat uitzoekwerk, sparren en bijschaven kon de inrichting in productie.

RESULTAAT

Duurzaam en nieuwswaardig, of dat is gelukt? Daarop kunnen we volmondig ‘ja’ zeggen. Kijk en huiver:



 

Het is gelukt om de brouwerij naar de supermarkt te halen, met echte ketels en een afvullijn van Grolsch. Boven het schap word je meegenomen brouwproces, eindigend bij de koeling waar je koud bier kunt meenemen. De baan met kratten aan het plafond draait, er is een culinaire koelkast met hapjes, een unieke samenwerking met Untapped, een Grolsch-merchandise afdeling én een biertap. Al met al hebben we de ultieme unieke bierbeleving weten neer te zetten. Of zoals eigenaar Tijn Leussink zegt in dit artikel van Grolsch: “Samen met Grolsch en het creatieve bureau Artica hebben we een zeer vernieuwend bierbelevingsconcept ontwikkeld dat perfect aansluit bij onze gezamenlijke duurzaamheidsambitie en ons marktgebied.” Ook in andere landelijke media bleef het nieuwe bierschap niet onopgemerkt. Zo besteedden onder andere Bierista en Distrifood een mooi artikel over dit ‘bierschap met wow-factor’. Je leest het: tijd om een bezoekje te brengen aan de Jumbo in Goor!