LOOHUIS/LOOGISCH

 

OPDRACHT

Zorg ervoor dat Loohuis positief opvalt in de branche. Ontwikkel een positionering die uitdrukking geeft aan haar ambitie én helpt aansluiting te vinden met al haar doelgroepen. Ambitie, ja dat hebben ze bij Loohuis in Fleringen wel. Communicatie, IT, beveiliging, domotica, zorgconcepten... op al die vlakken is Loohuis actief. Vandaar dat ze ook een grote range aan type klanten heeft. De goede staat van dienst is er al. Loohuis wordt gezien als een loyale en betrouwbare partij, vooral in haar regio. Maar zeg je daar Loohuis, dan krijg je vaak ook meteen de vraag 'welke Loohuis?' gezien de vele bedrijven in de regio met deze naam! Intern blijkt er behoefte aan meer verbinding en verbreding. Alle reden dus om met ons de communicatie naar een hoger level te tillen. En omdat de ambitie ver reikt wilde Loohuis terug naar de kern en van daaruit verder. Zodoende gingen we zij-aan-zij met Loohuis een compleet positioneringstraject in.

WERKWIJZe

Medio 2019 startten we het traject met twee hamvragen: Wie is Loohuis nu? En wie wil Loohuis zijn? Op basis van intern en extern onderzoek, aan de hand van de Golden Circle én het bepalen van archetypes deden we waardevolle inzichten op. Belangrijkste conclusie is dat techniek een prominente rol moet krijgen, maar dan wel altijd in combinatie met hoe het de mens dient. Ook herformuleerden we de doelgroepen naar drie kerngroepen: wonen, werken en zorg. Zo is veel duidelijker voor wie Loohuis er is en waar. Waarom zouden we het moeilijker maken?  Na de sessies - waarbij we het kernteam van Loohuis nog nét niet op onze ‘psychologenbank’ vastbonden - werd het hoog tijd de inzichten om te zetten naar concept en creatie. De presentatie daarvan was best een bijzondere. We hadden een vrijbrief gekregen om álles aan te pakken wat in onze perceptie nodig was om het merk opnieuw sterk neer te zetten. Zelfs de familienaam Loohuis… was geen heilig huisje! Die vrijheid hebben we ter harte genomen.

RESULTAAT

Je raadt het al. We presenteerden niet zomaar een herpositionering. We kwamen ook met een nieuwe naam. Doordat Loohuis ook een stapje verder durfde te gaan, konden wij ook uitpakken met communicatieve slagkracht. De nieuwe naam ondersteunt de volledig nieuwe uitstraling én de nieuwe weg die Loohuis inslaat. De belofte en overtuiging daarbij is: ‘laat techniek voor je werken’. Tegelijkertijd werkt een herpositionering ook pas als je doorpakt in het verkondigen daarvan. Nou aan zichtbaarheid geen tekort. De doorvertaling van alle middelen namen we voor onze rekening, inclusief nieuwe fotografie. Dit omvatte o.a. de website, social media, een Google campagne, busbestickering, pandaankleding, advertenties in diverse kranten en maandbladen. Het complete plaatje dus! De middelen stonden eerst in het teken van een lanceringscampagne. Zo hadden we allemaal het oog op 3 april 2020: dé dag van de lancering. Ook intern! Want we gaven meerdere presentaties aan de medewerkers om de nieuwe naam én het nieuwe merkverhaal tot leven te laten komen.

Helaas… in de maanden voor de lancering moesten we de plannen iets bijstellen. Een groot evenement met veel relaties was vanwege het coronavirus niet mogelijk. Maar dat mocht de pret niet drukken. Integendeel! Met enkele aanpassingen werd met – toen nog – Loohuis besloten wél door te gaan met de lancering. Juist omdat techniek in deze tijden belangrijker is dan ooit! Dus waarom zouden we wachten? Via social media en de busjes was in de weken voorafgaand aan de lancering al een tipje van de sluier opgelicht. En op 3 april 2020 was het dan eindelijk zover: de officiële bekendmaking van het nieuwe Loohuis. 

Logisch toch? Een eigen herkenbaar gezicht. Een opvallend uiterlijk. Maar ook een duidelijke knipoog naar de oude naam en zo een saluut aan het 30-jarige succes, reeds een mooie staat van dienst. De nieuwe naam verstevigt wat we in het merkverhaal ook claimen: wij vinden het logisch dat techniek je wereld makkelijker moet maken. Je ziet en voelt die gedachte overal terug. In de nieuwe website datisloogisch.nl maar ook online waar je de hashtag #datisloogisch tegenkomt.

Met de herpositionering leggen we sterk de nadruk op het feit dat Loogisch er altijd voor iedereen is. Ontdek het op de werkvloer, thuis en in de zorg. Loogisch toch?