Ton Schulten

 

AANLEIDING & OPDRACHT

Welkom in de wereld van emotie en betovering, welkom in de wereld van Ton Schulten! Deze bekende kunstenaar heeft een groot aantal fans om zich heen verzameld. Maar online kon deze fanbase nog wat hulp gebruiken. Daarom aan ons de vraag om Ton Schulten online meer zichtbaarheid te geven. Enerzijds om meer mensen kennis te laten maken met hem en zijn werk, anderzijds om meer leads te genereren naar de webshop en bezoekers te trekken naar zijn museum en galerie in Ootmarsum.

WERKWIJZE

Wat niet iedereen weet, is dat Artica geen vreemde is voor Ton. Artica werkte in de eerste jaren nauw samen met Ton… die destijds ook nog in het reclamevak zat. Ook toen Ton kunstenaar werd, bleef hij goed contact houden met ons bureau. Zijn huisstijl, flyers en advertenties werden bij Artica vervaardigd en al zijn doeken werden bij ons gedigitaliseerd. Ton en zijn vrouw Ank zaten dan aan het computerscherm gekluisterd om te kijken of de kleuren overeenkwamen. Het zijn allemaal mooie, warme herinneringen die het des te leuker maakten om weer voor Ton aan de slag te mogen!

Door middel van diverse gesprekken met Tons collega’s en bezoekjes aan zijn galerie en museum, dompelden we ons onder in de wereld van emotie en betovering. Ook bekeken we de documentaire over Ton, waardoor we meer leerden over zijn geschiedenis, stijl, de galerie en het museum. We sloten af met een bezoekje aan de meester zelf. Al vond Ton het zelf maar moeilijk te begrijpen hoe social media in elkaar zit. We kunnen ons voorstellen dat dat ook wel lastig is voor iemand die geen telefoon, bankpas of andere gadgets heeft... Met alle verkregen informatie stelden we een social media strategie op en creëerden we passende templates. Daarna was het tijd om onze voorstellen te presenteren aan het team van Ton Schulten. En we hadden de spijker op zijn kop geslagen! Hoog tijd om meer mensen kennis te laten maken met de betoverende kunst van deze bijzondere kunstenaar. Niet alleen in Nederland, maar ook over de grens in onder andere Duitsland en België.

Belangrijkste speerpunt was dat we via Facebook en Instagram de emotie en betovering op eenzelfde manier gingen overbrengen als dat nu offline gebeurde. Op een persoonlijke en eigenzinnige manier, passend bij Ton Schulten en zijn collega’s. Daarnaast stelden we voor meer focus aan te brengen. We brachten de verschillende Facebookpagina’s die door de jaren heen waren aangemaakt terug naar één en stelden een aantal hoofdthema’s op om gerichter content te creëren.

RESULTAAT

Eind september gingen we live. De Ootmarsumse kunstenaar had op Facebook al behoorlijk wat volgers en we merkten dat ze ontzettend betrokken zijn. Ze worden betoverd en soms zelfs geëmotioneerd door zijn kunst… en dat zorgt voor de nodige engagement! Volgers laten hun enthousiasme blijken door middel van een reactie of persoonlijk berichtje. In onze webcare besteden we veel aandacht aan het reageren hierop. Daarnaast doen we er alles aan om de interactie met deze mensen te versterken. We kwamen erachter dat Tons persoonlijke berichten de mensen aanspreken, maar dat content over doeken het beste scoort. Inmiddels weten steeds meer mensen Ton te vinden, met als resultaat een groeiend aantal fans: na een half jaar had Ton er 1.000 nieuwe volgers bij!

Op Instagram richten we ons op de wat jongere kunstliefhebbers. Daar nemen we de ruimte voor wat kortere en luchtige posts. Natuurlijk krijgen de doeken een prominente plaats, maar we richten ons ook op leuke weetjes over Ton en zijn werken. Wat blijkt? Tons kunst valt bij de jongere kunstliefhebbers op Instagram zeker in de smaak! Het afgelopen half jaar groeiden we gestaag en Ton kreeg er steeds meer bewonderaars bij. Na zes maanden staat de teller op ruim 900 betrokken volgers uit binnen- en buitenland. En heel eerlijk: ook zelf kunnen we geen genoeg krijgen van de prachtige schilderijen, unieke verhalen en de kleurrijke tijdlijn.

De komende tijd blijven we onze best doen om nóg meer zichtbaarheid rondom Ton Schulten te creëren. Door corona kunnen het museum en de galerie al langere tijd niet meer worden bezocht. Graag bieden we de mensen een virtueel kijkje in beide locaties en zorgen we ervoor dat de doelgroep toch nog de sfeer van Tons kunst kan proeven. Ook gaan we binnenkort aan de slag met artikelen en blogs waarin we Tons verhaal nog verder uitdiepen. Ook benieuwd? Volg de kunstenaar op Facebook en Instagram en reis mee in zijn bijzondere wereld!