Zusters van Denekamp

OPDRACHT

Aan tafel met zusters in een klooster. Dat gebeurt ons normaal niet dagelijks! Al zaten we er natuurlijk met een reden: het klooster in Denekamp ondergaat een transformatie. Voorheen was de gemeenschap vooral een plek waar de oude Franciscanessen zusters hun laatste jaren doorbrachten. Maar het werd tijd voor vernieuwing. Tijd om ook de generatie van nu aan te spreken. Tijd om van het klooster een plek te maken waar iédereen - jong en oud - tot rust en bezinning kan komen. 

Samen met de zusters gingen we aan de slag met een visuele stijl die past bij deze ambitie. De opdracht: ‘Vernieuw de huidige huisstijl van de Zusters van Denekamp. Behoud hierin het traditionele karakter van het klooster. En laat het tegelijkertijd aansluiten op het (vernieuwde) toekomstbeeld, waar ruimte is voor spiritualiteit, geloofsbeweging en zingeving.’

WERKWIJZE

Ons eerste bezoek aan het klooster voelde meteen als een warm welkom. Iets wat de zusters heel belangrijk vinden! Tijdens deze eerste gezamenlijke sessie benadrukten ze dat een bezoek aan het klooster moet voelen als thuiskomen. Het draait om gastvrijheid en het vinden van rust. Na een rondleiding door het klooster waren we heel wat kennis over het geloof rijker. Een mooi uitgangspunt voor het ontwikkelen van het logo!

In het logo stelden we het kruis van Franciscus - een belangrijke religieus symbool in het geloof van de zusters - centraal. Dit verpakten we in de vorm van een boom. De takken van de boom verwijzen naar alle verschillende bezoekers van het klooster. Wie je ook bent of waar je ook vandaan komt; iedereen is welkom. Ook visualiseert de boom de groei die je doormaakt als mens, waarin de zusters je graag helpen en begeleiden. Uiteindelijk komen alle bezoekers voor dezelfde reden: het vinden van rust. Thuiskomen bij jezelf. Dat verbindt alle takken… en vormt de basis, het fundament en de stam van de boom.

In de doorvertaling van de huisstijl werkten we nauw samen met de zusters. We vertaalden het logo door in de huisstijl, die we uitrolden in een aantal middelen. Folders, een nieuwsbrief, briefpapier. En een nieuwe website! De zusters wisten wat ze voor ogen hadden en samen bepaalden we de opzet en de structuur van de website. Ook schreven we de webteksten én schoten we in samenwerking met Guido Smit foto’s van alle zusters. Een belangrijk onderdeel van de website, omdat juist zij het klooster tot zo’n gastvrije plek maken.

RESULTAAT

We zetten de Zusters van Denekamp opnieuw op de kaart. Met de nieuwe visuele stijl blijven we weg van een gesloten imago, maar behouden we toch haar traditionele karakter.

Natuurlijk was het klooster al een hele fijne plek om tot rust te komen. Maar ze straalde het alleen nog niet uit! Wij maakten het 'jasje' dat laat zien waar het klooster voor staat. En hoe fijn die plek van groei, ontplooiing, rust en persoonlijke ontwikkeling is. Een zachte uitstraling, maar júist daarom zo krachtig. En geheel in stijl met de transformatie!